Практичний психолог закладу
Димчіна Ірина Юріївна
Поради практичного психолога
«Культура людини в конфліктній ситуації»
Відомий французький письменник Антуан де Сент- Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей - досить складний і делікатний процес. Кожний із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті ? Як їх розпізнавати, попереджувати і розв'язувати ? Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місцем, книжкою, м'ячем; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв...
Конфлікт - це суперечка, загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін. Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, яка безпосередньо займається цим, - конфліктологія. Також існує термін "конфліктна людина". Їй властиві бажання домінувати за будь - яких обставин, надмірні принциповість ( псевдопринциповість ) і прямолінійність у висловлюваннях і судженнях, поганий настрій, роздратованість, несправедлива оцінка вчинків і дій інших. Саме дратівливі люди найчастіше стають учасниками конфлікту. А супроводжують їх при цьому такі негативні емоції, як: гнів, злість, роздратування, розчарування. Отже, дорогі друзі, аби уникнути конфлікту, намагайтеся діяти так:
v з'ясуйте причину конфлікту;
v висловлюйте свою незгоду щодо думок іншого так, щоб він не образився;
v стримуйте свої емоції;
v узгоджуйте свої думки з думками однокласників та друзів;
v справедливо оцінюйте власні дії та дії інших дітей;
v уникайте тих, хто нав'язує суперечку чи бійку
v якщо ненароком посварилися з друзями, то мерщій промовляйте мирилки !
Українські народні мирилки:
Не дивися так сердито,
Дуже хочу я дружити.
Ось мізинчик, мізинець,
Сварки нашої кінець!
Винний я, і винний ти.
Так бува у нас завжди.
Тож обоє уклонились
І швиденько помирились.
Мирись, мирись, мирись
І більше не сварись.
Будь - який емоційний стрес, будь - яка конфліктна ситуація не минають для людини безслідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі або прагнення помститися - усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя
Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.
Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисніше і безпечніше зайнятися самовихованням. Пам'ятайте: кожна людина - така ж яскрава й унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є. Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте опиратися саме на ці якості.
І на завершення така порада : не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній відправні точки для самовдосконалення.
Давайте посміємось,
Успіху нашому всміхнемось,
І зустрінемо невдачу
Без скорботи і без сліз.
Ефективним методом профілактики та попередження конфліктів є уникнення конфліктних ситуацій. Ми рекомендуєм: не прагнути будь-що домінувати;
Ø бути принциповим, проте не боротися лише заради принципів;
Ø пам'ятати, що прямолінійність - це добре, проте не завжди;
Ø частіше посміхатися (посмішка мало коштує, проте дорого цінується);
Ø пам'ятати, що традиції - це добре до певної міри;
Ø говорити правду потрібно, але це потрібно робити вміло;
Ø прагнути бути незалежним, але не самовпевненим;
Ø не перетворювати настирливість у надокучливість;
Ø не чекати справедливості для себе, якщо ти сам несправедливий;
Ø не переоцінювати своїх здібностей і можливостей;
Ø не виявляти ініціативи там, де її не потребують;
Ø виявляти доброзичливість;
Ø виявляти витримку й спокій у будь-якій ситуації;
Ø реалізувати себе у творчості, а не в конфліктах.
Правила безконфліктного особистісного та міжособистісного спілкування.
§ Намагайтесь адекватно оцінити власну поведінку в конфліктній ситуації.
§ Подивіться на проблемну ситуацію очима іншої людини.
§ Уникайте суджень щодо дій та висловлювань іншої людини.
§ Контролюйте свої емоції.
§ Запрошуйте іншу людину до обговорення спірних питань навіть тоді, коли ви можете взяти ініціативу на себе.
§ Враховуйте можливість фальсифікації інформації під час її передачі.